2.09.2012

İkonik Sandalyeler


Herkese merhabalar :)  Bugün ki konumuz ikonik sandalyeler! Bu yazı dizisi beni hayli heyecanlandırdı.Görsel araştırdıkça iç sesim "hepsi benim olsun!" çığlıkları attı ki bazıları var ciddi ciddi göz koydum.Evimde mutlaka olmalılar :)

Bu sandalyelerin günümüzün tüketim toplumunda 70-80 yıl sonra bile hala stil ikonu olması mesleğime ve tasarım ruhuna duyduğum saygıyı bir kez daha arttırıyor.Onlara diğer insanların baktığı gibi
 "sandalye işte" boş vermişliğiyle değil sanat eseri gözüyle bakıyorum...


İlk olarak "Barcelona Chair" ile başlayalım.Bauhaus akımının en önemli isimlerinden Mies Van der Rohe tarafından tasarlanmıştır.Araştırırken aslında Barcelona Fuarı için geçici olarak tasarlandığını öğrendiğim Alman pavyonu (Barcelona Pavillion) ve içindeki objeler inanılmaz ses getirmiş ve tasarımlar bu güne kadar ulaşmıştır.Öğrendiğimde şaşırdığım bir bilgiyi daha sizinle paylaşmak istiyorum.Mies bu koltuğu Lily Reich ile birlikte tasarlamıştır(Ray-Charles Eames ikilisi gibi eş tasarımcı olarak bir dönem çalışıyorlar).Lily Reich'in bir çok tasarımda imzası vardır fakat Mies Van der Rohe hep bir adım önde olduğu için ismini duyuramamıştır.Eş tasarımcı olan Lily sonradan yerleştikleri Amerika'yı sevmediği için ülkesine dönmüştür(Sonrasında Almanya'da savaş çıkıyor,Lily amansız bir hastalığa yakalanıyor).Mies ise o gittikten sonra hiçbir mobilya üretememesinin sebebini Lily'nin yokluğuna bağlıyor...

-Barcelona Chair bence lüksün ve gücün simgesi gibi.Bulunduğu ortamı bir anda zenginleştirdiğini düşünüyorum-

"Eames Plastic Chair" eş tasarımcılar Ray-Charles Eames tarafından tasarlanmıştır.20. yy. da modern mimarinin baş göstermesi ile birlikte dönemin tasarımcıları yeni form ve malzeme arayışına gitmişlerdir.20 yy ortalarına gelindiğinde ise plastik o yıllara damgasını vuran bir malzeme haline gelmiştir.Alvar Alto'nun ahşap kalıplamalarından esinlenerek üzerinde çalıştıkları kalıplama fikrini bir adım ileri götürmüşler ve evde kendi kalıp makinalarını üretmişlerdir.Plastik ve kalıplama fikrini bir araya getirerek bu sandalyeyi tasarlamışlardır.Eames çifti malzeme,form,denge ve üretilebilirlik kavramlarının ayrılmaz bir bütün olduğunu düşünerek tasarımlarına yön vermişlerdir.Bu tasarım anlayışı ve tasarladıkları ürünler onları dönemin en iyi tasarımcıları haline getirmiştir...

-Günümüzde yeni ve çevreci malzemelerle tekrar yorumlanan bu sandalyeye büyük bir hayranlık duyuyorum! Hayalini kurduğum evimin olmazsa olmazlarından-

Eames Lounge Chair de Ray-Charles Eames tarafından tasarlanmıştır.Bu sandalyenin tasarımı uzun yıllar sürmüştür.Form bellidir ancak malzeme konusunda bir türlü mükemmeliyete ulaşılamamıştır.(Araştırmalarımda genel olarak Eames çiftinin hep olmayanı -dönemin şartları nedeniyle- oldurmaya çalışmaları yüzünden  tasarımlarının uzun yıllar sürdüğünü öğrendim.Modern dönem için bile fazla modernlerdi ve hatta bu yüzden okuldan atılmışlardı.) Eames istediği kusursuz kıvrımları olan kalıplanmış kontrplak bir sandalyedir fakat malzeme buna uzun yıllar izin vermemiştir.Bir çok denemenin sonunda amaçlarına ulaşmış ve dünyanın ilk kalıplanmış kontrplak sandalyesini üretmişlerdir.Bence bu tasarım konforun ve sadeliğin simgesi.Ve hatta zerafetin...
Ve yine araştırırken;Eames Lounge Chair'in satışa sunulduğu ilk hafta bir tv programında Eames çifti tarafınan yapılan tanıtımı ile ilgili bir video buldum.Mutlaka izlenmeli!


"Ghost Chair" günümüzün önde gelen tasarımcılarından Phillippe Starck tarafından tasarlanmıştır.XVI. Louis döneminin yalın ve düz çizgili mobilyalarının formundan esinlenerek tasarladığı bu sandalyede şeffaf malzeme kullanarak kendi modern çizgisinin imzasını atmıştır.Ülkemizde olur olmaz yerlerde bu sandalyeyi görmek ve hatta çakmasını görmek (!) beni üzse de o bir "ghost chair" en nihayetinde :)
Son günlerle kürkle birlikte kullanımı oldukça revaçta.Örnekleri görmek için sizi buraya alalım.

Yine bir Philippe Starck tasarımı "Mademoiselle Chair".Formundan mıdır kumaşındaki deseninden midir bilinmez bu sandalye ile aşk yaşıyorum :) Tasarım hikayesi ile ilgili bilgiler bulmaya çalıştım fakat işe yarar bir bilgi bulamadım siz biliyorsanız bize bildirin olur mu? :)

Görseller ve metinler tamamıyla bana (Nuray GÜLDEN) aittir.Alıntı yaptığım siteler ile ilgili kaynak belirttim.

Sürç-i lisan eylediysem affola :) 




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...